Κυριακή, Νοεμβρίου 30, 2008

''Τ' αστέρια θα' ναι πάντα μακριά''


Ο Μάνος Ξυδούς όλα αυτα τα χρόνια που μεσολάβησαν απο τη διάλυση του συγκροτήματος των ΠυΞ-Λαξ ακολουθεί μια καλλιτεχνική πορεία μοναχική,διακριτική και σαφώς πιο εσωστρεφή απο τα υπόλοιπα πρωην μέλη του συγκροτήματος,τόσο δημιουργικά όσο και ως προς τη δημόσια παρουσία του.Μια καλλιτεχνική πορεία όμως που δεν υπολείπεται σε δημιουργικότητα σε σύγκριση με την περίοδο της κοινής πορείας με το Φίλιππο Πλιάτσικα και το Μπάμπη Στόκα και έχει αποδώσει αξιόλογες παραγωγές.

Ο επόμενος σταθμός σ΄αυτή τη μοναχική πλέον διαδρομή του Μάνου Ξυδού είναι ο δίσκος ‘’Τ’ αστέρια θα ναι πάντα μακριά’’ που κυκλοφορεί απο την Impact.Σ ‘αυτή τη δισκογραφική δουλειά υπάρχουν σαφώς στοιχεία -στιχουργικά και μουσικά-που παραπέμπουν στην εποχή των Πυξ–Λάξ γεγονός απόλυτα φυσιολογικό καθώς ο τραγουδοποιός κατέθετε στα πλαίσια του συγκροτήματος και ως ισότιμο μέλος του τη δική του καλλιτεχνική οπτική,αυτη που εκφράζεται και μέσα απο τη προσωπική του πλέον πορεία και συγκεκριμένα και σ ΄αυτό το δίσκο .Χαμηλότονες μπαλάντες αλλα και ροκ αποχρώσεις σε πιο δυναμικά κομμάτια του δίσκου διατηρούν μια ισορροπία σ’ αυτη τη δισκογραφική δουλειά χαρακτηριστική του ύφους του Ξυδού.Οι στίχοι του άλλοτε βαθιά ερωτικοί (‘’Αυτή τη νύχτα’’) κι άλλοτε αποτέλεσμα πολιτικού και κοινωνικού προβληματισμού (‘’Στο πουθενά’’,’’Ο κόκκινος Ντάνυ’’ ) διαπνέονται στο σύνολο τους απο τη διάθεση του τραγουδοποιού να εκφράσει μέσα απο τα τραγούδια τον εσωτερικό του κόσμο,τους προβληματισμούς που προκύπτουν απο την καθημερινότητα της σύγχρονης ζωής.Κάτι που το καταφέρνει με λόγο που είναι άλλοτε άμεσος και αιχμηρός κι άλλοτε ποιητικός και συναισθηματικός.Ευχάριστη η συμμετοχή του Γιάννη Χαρούλη στο βαθιά ερωτικό ‘’Αυτή τη νύχτα’’ αλλα και του Λεωνίδα Μπαλάφα στα ‘’Μονοπάτια’’.Η συμμετοχή που ξεχωρίζει όμως σ’αυτο το δίσκο είναι αυτή του Χάρη Κατσιμίχα εξαιτίας της πολύχρονης απουσίας του απο τις ζωντανές εμφανίσεις αλλα και των σποραδικών δισκογραφικών συμμετοχών του τα τελευταία χρόνια (με εξαίρεση την έκδοση της ‘’Μουσικής αυτοβιογραφίας’’ με τον αδελφό του Πάνο το 2οο6 ).Ο Χάρης Κατσιμίχας χαρίζει- με την ομολογουμένως ΄΄σπασμένη’’ και κουρασμένη φωνή του- μια συγκλονιστική ερμηνεία στο ‘’Μεριδιάνα I’’ που ξεχωρίζει στο δίσκο στιχουργικά ,μουσικά κι ερμηνευτικά.Στο δίσκο συμμετέχουν επίσης οι δημιουργοί Χαράλαμπος Χατζηνάκης και Τόλης Φασόης ενω δημιουργικά συνεισφέρει σε αρκετά κομμάτια του δίσκου ο Βαγγέλης Καραπέτρος.

Συμπερασματικά,ο Μάνος Ξυδούς σ ΄αυτο το επόμενο καλλιτεχνικό του βήμα παρουσιάζει στο κοινό ένα δίσκο σαφώς προσωπικό,αποτέλεσμα των εσωτερικών αναζητήσεών του,που συναντούν όμως σε αρκετά σημεία τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των περισσοτέρων ανθρώπων.Ένας αξιόλογος δίσκος,διακριτικός και χωρίς εξάρσεις σε απόλυτη συνέπεια και συνέχεια με την εως τώρα προσωπική καλλιτεχνική του διαδρομή.

Τα τραγούδια του cd

01. Στους δρόμους της αγάπης δεν υπάρχει φως
02. Αυτή τη νύχτα (Συμμετέχει ο Γιάννης Χαρούλης)
03. Αρωματίζω τη μιζέρια μου (Συμμετέχουν οι Sharp Ties)
04. Μεριδιάνα Ι (Συμμετέχουν ο Χάρης Κατσιμίχας οι Defile des ames)
05. Μεριδιάνα ΙΙ (Οργανικό, Defile des ames)
06. Σ' ευχαριστώ
07. Μονοπάτια (Συμμετέχει ο Λεωνίδας Μπαλάφας)
08. Ο κόκκινος Ντάνυ
09. Φθινόπωρο
10. Στο πουθενά
11. Γκρέτσια
12. C'mmon baby (Συμμετέχουν οι Ζήνα Αρβανιτίδη, Τόλης Φασόης, Νέλλη Ξυδούς)
13. Τ' αστέρια θα 'ναι πάντα μακριά
14. Στους δρόμους της αγάπης δεν υπάρχει φως (radio edit)

Ο δίσκος κυκλοφορεί απο την Impact Music


''Ποια πάθη απο τον έρωντα''


Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, ο μελωδικός τροβαδούρος απο τα Ανώγεια της Κρήτης, παρουσιάζει στο πρώτο μέρος αυτού του νέου δισκογραφικού εγχειρήματος μια εργασία πάνω στο κρητικό ερωτικό τρίπτυχο των έργων: «Ερωτόκριτος» του Βιτσέντζου Κορνάρου, «Ερωφίλη» του Γεώργιου Χορτάτζη και «Εύμορφη βοσκοπούλα», έργο αγνώστου ποιητή, ενώ στο δεύτερο δίσκο παρουσιάζονται δέκα ορχηστρικά κομμάτια, δέκα διαφορετικές ενορχηστρώσεις του Δημήτρη Οικονομάκη πάνω σε γνωστά ,ήδη δισκογραφημένα τραγούδια του Λουδοβίκου των Ανωγείων.
Στον πρώτο δίσκο της νέας δουλειάς, ο Κρητικός τραγουδοποιός υπογράφει τους στίχους σε τρία απο τα τραγούδια, ενώ υπάρχει και μια διασκευή του παραδοσιακού ‘’Εσύ είσαι αέρας δυνατός‘’ με τη συνδρομή στους στίχους του Κρητικού δημιουργού μαντινάδων Αριστείδη Χαιρέτη. Πάνω στα κρητικά αυτα ερωτικά κείμενα υπάρχουν ήδη δισκογραφημένες εργασίες απο το Μάνο Χατζιδάκι με την ερμηνεία της Φλέρυς Νταντωνάκη,αλλά και στο δίσκο ‘’Τέσσερεις δρόμοι για τον Ερωτόκριτο’’ με τις ερμηνείες της Λιζέτας Καλημέρη.
Σ΄ αυτή την δισκογραφική δουλειά ο Λουδοβίκος των Ανωγείων διατηρεί τη συνηθισμένη θεματολογία με επίκεντρο τον έρωτα,αυτή τη φορά όμως εστιάζει την προσοχή του στον έρωτα στην Κρήτη στα χρόνια της Αναγέννησης,μελετά τον ποιητικό λόγο των τριών ιστορικών κειμένων κι αποπειράται να τον αποδώσει μέσα απο τη δική του καλλιτεχνική οπτική. Πρόκειται για ένα έτσι κι αλλιώς δύσκολο εγχείρημα για τον τροβαδούρο των Ανωγείων και λόγω της αξίας των έργων αλλα και της παλαιότερης -και χαρακτηριστικής πλέον- για τα κείμενα εργασίας του Μάνου Χατζιδάκι. Ο τραγουδοποιός των Ανωγείων ,σ αυτή την περίπτωση αντλεί τη δύναμη απο την προσωπική σχέση και τριβή με το Χατζιδάκι και παρουσιάζει τη δική του οπτική η οποία είναι αξιοπρεπής αναλογικά με το μέγεθος του εγχειρήματος. Οι ενορχηστρώσεις του Γιώργου Παυλάκου προσθέτουν ιδιαίτερη βαρύτητα και ύφος στις μελωδίες και αποδεικνύονται καταλυτικές για τη συνολική θετική εικόνα του πρώτου δίσκου.
Στο δεύτερο CD του άλμπουμ περιλαμβάνονται δέκα ορχηστρικές παραλλαγές σε γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του Λουδοβίκου, ενορχηστρωμένα από τον Δημήτρη Οικονομάκη. Σ’ αυτές τις ενορχηστρώσεις είναι σαφής η πρόθεση του συνθέτη να ντύσει τις μελωδίες του Λουδοβίκου των Ανωγείων με τζαζ αποχρώσεις καταλήγοντας σ΄ ένα αποτέλεσμα που ξενίζει και απομακρύνει τον ακροατή απο τις πρώτες ηχογραφήσεις των κομματιών αλλα και απο το συνολικό ύφος του καλλιτέχνη.Πρόκειται συνολικά για μια αξιοπρεπή δισκογραφική δουλειά, με το πρώτο μέρος που είναι αφιερωμένο στα ιστορικά ερωτικά κείμενα να υπερτερεί σαφώς του δεύτερου που δίνει ένα εντελώς διαφορετικό άκουσμα στις ήδη γνωστές μελωδίες του Λουδοβίκου των Ανωγείων.
Ο μελωδικός τροβαδούρος παραμένει και σ ΄αυτό το δίσκο πιστός στη μέχρι σήμερα συνολική του εικόνα ως καλλιτεχνική προσωπικότητα που κατέχει τη θέση που της αξίζει για τη διαφορετικότητα της μέσα σ΄ ένα ομοιόμορφο μουσικό τοπίο.

Τα τραγούδια του δίσκου


CD 1

1. Αν είναι και ο έρωντας σε θέλει
2. Η μέλισσα και ο άγγελος

Απο την Ερωφίλη του Γεωργίου Χορτατζη

3. Ποια πάθη απο τον έρωντα
4. Η αμυγδαλιά
5. Το όνειρο της Ερωφίλης

Από τον Ερωτόκριτο του Βιτσέντζου Κορνάρου
6. Τα θαύματα του έρωντα
7. Το μυστικό
8. Κι ήντα δεν κάνει ο έρωντας
9. Ο όρκος της Αρετούσας
10. Γέφυρα
11. Εσύ΄σαι αέρας δυνατός

Από το Κρητικό έργο ‘’Η Ευμορφη Βοσκοπούλα’’
12. Σε δέντρι, σε λιβάδια
13. Γεια και χαρά σ΄αφήνω
14. Η καθαρένια βρύση
15. Για κείνη που ρωτάς
16.Η συνωμοσία των ρόδων

CD 2

10 ορχηστρικές παραλλαγές σε τραγούδια του Λουδοβίκου των Ανωγείων

1. Σαλώμη
2. Η γιορτή των ανέμων
3. Το ρόδο της ερήμου
4. Στου Μπαρμπαρίγο την αυλή
5. Ποιο το χρώμα της αγάπης
6. Γυρεύω να΄ρθεις
7. Μάνα
8. Το πορτρέτο μιας νεράιδας
9. Δάκρυ
10 .Το δέντρο και ο άνεμος

Ο δίσκος ‘’Ποια πάθη απο τον έρωντα’’ κυκλοφορεί απο τη Lyra…

''Πάμε ξανά απ' την αρχή...''


Πάμε ξανά απ’ την αρχή’’... Οδυσσέας Ιωάννου, Θάνος Μικρούτσικος, Ρίτα Αντωνοπούλου ... μια μουσική συνάντηση ενός απο τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες, ενός αξιόλογου στιχουργού και μιας νέας ερμηνεύτριας που προσπαθεί να επαναφέρει στο προσκήνιο τη διαδικασία δημιουργίας ενος δίσκου που να βασίζεται στο τρίπτυχο συνθέτης - στιχουργός - ερμηνευτής.Δεκατέσσερα τραγούδια που γεννήθηκαν μέσα απο επαφές, τηλέφωνα, φαγητά, κουβέντες, πλάκες, ανησυχίες, απο την ανάγκη και τη διάθεση των συντελεστών να συναντηθούν και να δημιουργήσουν μαζί στη λογική της παρέας που δημιουργεί μια δισκογραφική δουλειά σταδιακά και συλλογικά λαμβάνοντας υπόψιν τις ιδιαιτερότητες του κάθε συντελεστή
Χαμηλότονες μπαλάντες, δυναμικές μελωδίες με ροκ αποχρώσεις και λαϊκές συνθέσεις συγκροτούν ένα δίσκο που φέρει στις συνθέσεις αλλά και στο συνολικό ύφος του τη χαρακτηριστική σφραγίδα του Θάνου Μικρούτσικου που ως φυσικό επακόλουθο του καλλιτεχνικού μεγέθους και των εξαιρετικών συνθετικών ικανοτήτων του ξεχωρίζει μεταξύ των συντελεστών. Οι μελωδίες του στα περισσότερα κομμάτια του δίσκου φαίνονται διεκπεραιωτικές, χωρίς την καινοτομία, τη φαντασία και τις εξάρσεις του σημαντικού συνθέτη που παρόλα αυτά κατάφέρνει με την εμπειρία και την ικανότητα του να υπερβαίνει και μ ΄αυτή τη δουλειά το μέσο όρο των αντίστοιχων δημιουργιών.
Ανάμεσα στις μελωδίες του Θάνου Μικρούτσικου οι στίχοι του Οδυσσέα Ιωάννου με τη χαρακτηριστική πια και εύκολα αναγνωρίσιμη γραφή του που βασίζεται στον αφαιρετικό και μεταφορικό λόγο. Δεν ξεπερνά κι εκείνος τις καλύτερες εμπνεύσεις του παρελθόντος χωρίς να λείπουν όμως και σημαντικές στιχουργικές στιγμές στα ‘’Όλα θα γίνουν’’, ‘’Πιτσιρικάς’’(παλαιότερη στιχουργική έμπνευση του Οδ.Ιωάννου απο το δίσκο ''Θάλασσα στη σκάλα'' σε μουσική και πάλι του Θ.Μικρούτσικου με την ερμηνεία του Β.Παπακωνσταντίνου), ‘’Οι χαρτογράφοι‘’ και ‘’Εσωτερικοί μετανάστες’’.
Τέλος η Ρίτα Αντωνοπούλου που συστήνεται δισκογραφικά τον Οκτώβριο του 2007 απο το Θάνο Μικρούτσικο, παραμένει στο πλευρό του και δοκιμάζεται στα νέα τραγούδια του Μικρούτσικου και του Ιωάννου.Η Ρίτα Αντωνοπούλου είναι μια απο τις σημαντικότερες νέες ερμηνεύτριες που έχει κάνει ήδη αισθητή την παρουσία της στο χώρο με την αξιοπρόσεχτη χροιά της φωνής της, τις δυναμικές και παθιασμένες ερμηνείες της και την ιδιαίτερη σκηνική παρουσία στις ζωντανές εμφανίσεις της. Στα αδύνατα σημεία της καλλιτεχνικής της παρουσίας κάποιες υπερβολές στις –σε γενικές γραμμές -στιβαρές και ώριμες ερμηνείες αυτής της δισκογραφικής δουλειάς.
Σε γενικές γραμμές πρόκειται για μια αξιοπρόσεκτη δισκογραφική δουλειά που δεν περνάει απαρατήρητη στην έτσι κι αλλιώς φτωχή σε σημαντικές δισκογραφικές δουλειές περίοδο των τελευταίων χρόνων.Δίνεται όμως η εντύπωση ενός γενικά διεκπεραιωτικού δίσκου χωρίς πρωτοτυπία και φαντασία, χωρίς εξάρσεις κι απο τους τρείς συντελεστές. Ίσως το σημαντικότερο στοιχείο του δίσκου είναι η επαναφορά στο προσκήνιο αυτής της ξεχασμένης διαδικασίας της μουσικής συνάντησης τριών δημιουργών.
Κι αν η σημασία της συνάντησης τονίζεται κι απο τους τρείς δημιουργούς ως το σημαντικότερο στοιχείο του δίσκου, μένει ο χρόνος να δείξει αν θα συναντήσει και τις ψυχές των ακροατών...

Οι σημαντικότερες στιγμές του δίσκου: Tα εξαιρετικά ‘’Πάντα θα κλαίς τις Κυριακές’’ και ‘’Εσωτερικοί μετανάστες’’ ...

Ο δίσκος ‘’Πάμε ξανά απ΄την αρχή’’ κυκλοφορεί απο τη Legend
Πηγή φωτογραφιών: Προσωπική ιστοσελίδα της Ρίτα Αντωνοπούλου