Δευτέρα, Απριλίου 28, 2008

''Έφυγε '' ο Μάριος Τόκας...


Ο Κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Τόκας δεν είναι πια κοντά μας…έχασε τη μάχη με την επάρατη νόσο το πρωί της Κυριακής του Πάσχα σε ηλικία 54 ετών, αφού πέρασε το δικό του προσωπικό Γολγοθά.

Είναι αυτή η εναλλαγή συναισθημάτων που προκαλεί ένα τόσο δυσάρεστο γεγονός σε μια κατά τα άλλα χαρμόσυνη ημέρα που προκαλεί μια μελαγχολική αμηχανία. Από τη μια στιγμή στην άλλη τα συναισθήματα αλλάζουν και οι εικόνες του εκλιπόντος, οι αναμνήσεις των τραγουδιών περνούν βιαστικά από το μυαλό και δύσκολα εκφράζονται με λόγια. Επρόκειτο για μια γλυκύτατη κι ευγενική φυσιογνωμία, έναν ευαίσθητο άνθρωπο που ο φακός της φωτογραφικής μηχανής ή της κάμερας τον έβρισκε πάντοτε με το χαμόγελο στα χείλη .Ήταν ιδιαίτερες οι στιγμές που με την λεπτή, ακατέργαστη φωνή του ερμήνευε με τρόπο συγκινητικό τραγούδια για την πολύπαθη πατρίδα του αλλά και τις μεγάλες επιτυχίες του. Η παρουσία και η ζωή του ,πέρα από τις δουλειές και τις συνεργασίες του, ήταν εξαιρετικά διακριτική…έζησε διακριτικά…έφυγε διακριτικά γιατί δεν ήθελε ακόμα κι αυτές τις τελευταίες δύσκολες στιγμές να στενοχωρήσει τους ανθρώπους που τον εκτιμούν και τον αγαπούν.

Σε αντίθεση με τη διακριτική παρουσία του ίδιου, τα τραγούδια που συνέθετε έκαναν πάντοτε αισθητή την παρουσία τους καθώς οι υπέροχες μελωδικές του γραμμές συναντούσαν πάντοτε αξιόλογους στίχους και σημαντικούς ερμηνευτές με αποτέλεσμα τη δημιουργία τραγουδιών που αντέχουν στο χρόνο.

Οι συνηθισμένες φράσεις και λόγια που εκφράζονται σε τέτοιες στιγμές ύστατου αποχαιρετισμού δεν αρμόζουν σ’ αυτόν τον σημαντικό καλλιτέχνη που έφυγε πρόωρα και άδικα από κοντά μας. Παραφράζουμε λοιπόν απλά το νόημα ενός τραγουδιού του και τον αποχαιρετούμε μ ένα δικό του δημιούργημα…

‘’Κράτα καρδιά μου ενός λεπτού σιγή, σβήσε το δάκρυ που πλημμύρισε τα μάτια…’’

Αντίο…

Λίγα λόγια για τη ζωή του…

Ο Μάριος Τόκας γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου του ’54 στη Λεμεσό και έζησε από την πρώτη γραμμή -ως φαντάρος- τις δύο φάσεις της τουρκικής εισβολής.
Έφυγε από την Κύπρο με τ’ όνειρο να κάνει καριέρα στο πεντάγραμμο και με το πρώτο του πιάνο (δώρο του πατέρα του σε μικρή ηλικία, σε δύσκολους καιρούς) να τον έχει βοηθήσει να ελπίζει σε αυτό. Ήρθε στην Αθήνα το 1975 να φοιτήσει στη Φιλοσοφική Σχολή και παράλληλα σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο. Στα τέλη του ’78 έκανε το δισκογραφικό του ντεμπούτο με «Τα τραγούδια της παρέας» και επιλέγοντας ως ερμηνευτή τον Μανώλη Μητσιά (με τον οποίο συνεργάστηκε ξανά αρκετά χρόνια αργότερα στο άλμπουμ «Βίος ανθόσπαρτος») κατάφερε να καθιερωθεί αμέσως στη συνείδηση του κοινού. Οι συνεργασίες-σταθμοί με το Δ.Μητροπάνο στους δίσκους ’’ Η εθνική μας μοναξιά’’ (1992) και ‘’Παρέα μ’ έναν ήλιο’’ (1994) άφησαν πίσω τους τραγούδια (‘’Θάλασσες’’, ’’Σ αναζητώ στη Σαλονίκη’’, ’’Λαδάδικα’’ κτλ) που αντέχουν στο χρόνο και συγκινούν ακόμα.

Ο Μάριος Τόκας θεωρούσε πάντοτε ότι ο Μάνος Λοΐζος ήταν ο άνθρωπος που τον βοήθησε πολύ στα πρώτα του βήματα. Ιδιαίτερες ήταν οι συνεργασίες του με τους Γιάννη Πάριο, Δημήτρη Μητροπάνο, Χαρούλα Αλεξίου, Δήμητρα Γαλάνη και Μανώλη Μητσιά, στους οποίους «χάρισε» μερικές από τις σημαντικότερες επιτυχίες τους.


Πηγή φωτογραφίας: skai.gr

Παρασκευή, Απριλίου 11, 2008

Ασφαλιστική απορύθμιση των γενεών...


Αφορμή για τους παρακάτω προβληματισμούς αποτέλεσε η παρουσίαση του νέου βιβλίου του διακεκριμένου εργατολόγου κ. Αλέξη Μητρόπουλου ‘’ Το τέλος του κοινωνικού κράτους;- Αριστερά και συνδικάτα μπροστά στην απορύθμιση’’ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ‘’Λιβάνη’’.

Το προσφάτως ψηφισθέν νομοσχέδιο και οι διατάξεις που προβλέπονται σ’ αυτό αδιαμφισβήτητα θα οδηγήσουν στη μείωση των κύριων και επικουρικών συντάξεων, στην αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης –η οποία θα πλήξει κυρίως το γυναικείο πληθυσμό- και στην αποθάρρυνση όσων εργαζομένων για λόγους υγείας ή άλλους προσωπικούς ή οικογενειακούς προγραμματισμούς επιθυμούν ή αναγκάζονται από τις συνθήκες να συνταξιοδοτηθούν πρόωρα.
Η σταδιακή μείωση των κύριων συντάξεων τα τελευταία χρόνια επιτείνεται με την ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου και επιπλέον προβλέπεται ένα εξαιρετικά δυσχερές πακέτο μέτρων για τις επικουρικές συντάξεις οι οποίες έως σήμερα αποτελούσαν ένα σημαντικό πυλώνα του κοινωνικού κράτους που στήριζε τους ασφαλισμένους από τις χαμηλές κύριες συντάξεις. Οι ρυθμίσεις που αφορούν την πρόωρη συνταξιοδότηση αναμένεται να πλήξουν κυρίως τις ελληνίδες ασφαλισμένες και να δυσχεράνουν τους όρους εισόδου ,εξόδου και παραμονής των γυναικών στην εργασία. Επιπρόσθετα όσοι επιθυμήσουν ή αναγκαστούν σε πρόωρη συνταξιοδότηση θα επιβαρυνθούν με μείωση 6% επί των συντάξιμων αποδοχών εάν συνταξιοδοτηθούν ένα χρόνο νωρίτερα από τον προβλεπόμενο ,με τον αριθμό αυτό να πολλαπλασιάζεται για κάθε επιπλέον χρόνο πρόωρης συνταξιοδότησης. Η μόνη ρύθμιση που φαίνεται να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση είναι η ενοποίηση των ταμείων αλλά με τον τρόπο υλοποίησής της αναμένεται να πλήξει όσους ασφαλισμένους προέρχονται από τα επιμέρους επικουρικά ταμεία και τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα θα μεταφερθούν στους μεγάλους ασφαλιστικούς φορείς που θα δημιουργηθούν.

Ας αντιστρέψουμε όμως την ανάλυση και ας αναλύσουμε τις νέες ρυθμίσεις μέσα από το πρίσμα της κοινωνικής αλληλεγγύης, της κοινωνικής ευαισθησίας και της αλληλεγγύης των γενεών.
Οι δυσμενείς ρυθμίσεις για την πρόωρη συνταξιοδότηση ,οι οποίες κυρίως πλήττουν το γυναικείο πληθυσμό, θα οδηγήσουν νομοτελειακά στην εκκαθάριση της μελλοντικής αγοράς εργασίας από τις γυναίκες. Οι ευνοϊκές ρυθμίσεις για τη συνταξιοδότηση των γυναικών –οι οποίες ίσχυαν έως σήμερα -που υπό το πρίσμα της νεοφιλελεύθερης αντίληψης αποτελούν προνόμια και μεροληπτική αντιμετώπιση υπέρ ενός τμήματος του πληθυσμού, υπό το πρίσμα της κοινωνικής ευαισθησίας και αλληλεγγύης αποτελούν βασικό πυλώνα του κοινωνικού κράτους και συνεκτικό στοιχείο της οικογένειας και της κοινωνίας γενικότερα. Οι επιπρόσθετες ρυθμίσεις που αφορούν τη σταδιακή μείωση των συντάξεων και των ορίων ηλικίας όχι μόνο δε φαίνεται να εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος αλλά δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο τους όρους εργασίας και συνταξιοδότησης.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που υποκρύπτει και αυτή η μεταρρύθμιση και που αποτελεί και βασική συνιστώσα της νεοφιλελεύθερης αντίληψης είναι η προσπάθεια της απόλυτης επικράτησης του ατομικισμού στις σύγχρονες κοινωνίες και του ψευδεπίγραφου διαμελισμού της κοινωνίας σε στρώματα με διαφορετικά συμφέροντα και διεκδικήσεις.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που ελλοχεύει και μ αυτή την αλλαγή του ασφαλιστικού συστήματος είναι να την αντιμετωπίσει η κοινωνία με όρους ατομικισμού και ατομικού συμφέροντος και να διευρύνει μ αυτό τον τρόπο την απόσταση που χωρίζει τις διαφορετικές γενιές. Κάθε τέτοια προσπάθεια ,κάθε ανάλογα σημαντικό κοινωνικό ζήτημα πρέπει να αντιμετωπίζεται με όρους συλλογικότητας και κοινωνικής ευαισθησίας. Η διαμόρφωση του νέου ασφαλιστικού συστήματος που αποτελεί καθοριστικό στοιχείο του κοινού μας μέλλοντος θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα διαλόγου με την κοινωνία κι όχι αποτέλεσμα σχεδιασμού τραπεζιτών και γεροντολόγων…
Όσον αφορά τη νέα γενιά ,τη δικιά μας γενιά των ασφαλισμένων μετά το 1993 ο κ. Μητρόπουλος προβλέπει ''ολοκαύτωμα'' των όρων εργασίας και συνταξιοδότησης της με βάση το νέο νομοσχέδιο. Η γενιά μας ,η γενιά που γνώρισε κατά καιρούς τους πειραματισμούς των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων , που απειλήθηκε και απειλείται από τη νόθευση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης από τους νόμους της αγοράς και των ιδιωτικοποιήσεων ,η γενιά των επτακοσίων ευρώ και των ματαιωμένων προσδοκιών αισθάνεται και πάλι την απειλή των νεοφιλελεύθερων σχεδιασμών. Αυτή η γενιά, η δικιά μας γενιά, παρά τις συνεχείς απειλές και επιθέσεις δεν παραιτείται και οφείλει να πάρει το μέλλον στα χέρια της και να ενώσει τις δυνάμεις της με τον εργαζόμενο, το συνταξιούχο ,τον αγρότη, τη γυναίκα και όλα τα κοινωνικά και ηλικιακά στρώματα…να πρωτοστατήσει στην αποκατάσταση των κοινωνικών αρμών και στη διαμόρφωση μιας νέας συλλογικής συνείδησης που θα αντιπαλέψει τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα.

Τα όνειρά μας έχουν ταυτότητα και όχι αριθμό και δεν βγαίνουν στον πλειστηριασμό των νεοφιλελεύθερων σχεδιασμών τραπεζιτών και γεροντολόγων. Η υποχρέωσή μας να πάρουμε το μέλλον στα χέρια μας δεν είναι μονάχα ζήτημα της αριστερής μας συνείδησης, της κοινωνικής μας ευαισθησίας και της κοινωνικής αλληλεγγύης ,είναι ζήτημα επιβίωσης…ζήτημα επιβίωσης όχι του καθενός από εμάς σε βάρος του άλλου όπως προβάλλουν τα νεοφιλελεύθερα προτάγματα…είναι ζήτημα επιβίωσης των ονείρων μας. Είμαστε εδώ…και είναι η ώρα της γενιάς μας !

Πέμπτη, Απριλίου 10, 2008

''Της νύχτας τα ηχεία''


20 χρόνια πέρασαν από τότε που ο Δημήτρης Μητροπάνος και ο Λάκης Παπαδόπουλος μας έκαναν να σιγοψιθυρίζουμε ή να τραγουδάμε δυνατά τα λόγια εκδίκησης του διαχρονικού πλέον ''Για να σ' εκδικηθώ '' και οι δύο καλλιτέχνες ξανασμίγουν πιάνοντας το νήμα από εκεί που το άφησαν και ερμηνεύοντας μια νέα ροκ μπαλάντα με τον τίτλο ΄΄Της νύχτας τα ηχεία''(μουσική: Λάκης Παπαδόπουλος, στίχοι : Γιώργος Βρούβας) η οποία θα συμπεριληφθεί σε μια συλλογή από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του Λάκη Παπαδόπουλου που θα κυκλοφορήσει το προσεχές διάστημα από τη MINOS EMI.

Οι παλιές παρέες ξανασμίγουν και αποδεικνύουν ότι δε χρειάζονται σύνθετα νοήματα και πολύπλοκες ενορχηστρώσεις για να δημιουργηθούν έντιμα τραγούδια,παρά αγνά υλικά και καλή παρέα-μια όμορφη μελωδία και δύο σημαντικοί ερμηνευτές.Το τραγούδι παίζει στης νύχτας τα ηχεία κι έρχεται να απαλύνει τα λόγια εκδίκησης του παρελθόντος...οι αρνήσεις κάμπτονται σταδιακά και μετατρέπονται σε καταφάσεις μέσα από την ηχώ της ερωτικής επιθυμίας.Οι αποστάσεις και οι εντάσεις αλλάζουν από τη μια στιγμή στην άλλη,οι ήχοι και τα συναισθήματα μπερδεύονται κι όμως αυτή η σύγχυση τελικά αποκαθιστά-''αντηχεί''- τις πραγματικές διαστάσεις των συναισθημάτων ,την αλήθεια του έρωτα.

Στης νύχτας τα ηχεία ξανά μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα ο μεγάλος λαϊκός ερμηνευτής Δημήτρης Μητροπάνος.Χαμηλότονος και μελαγχολικός ο ήχος των τραγουδιών μας ,ο ήχος της καρδιάς μας ,όλο αυτό το χρονικό διάστημα της απουσίας του ,μέχρι που ο ίδιος με μια φωνή σαν κεραυνό ήρθε να διαταράξει τη μαύρη ησυχία του προηγούμενου διαστήματος και να αποκαταστήσει τη φυσιολογική βαρύτητα και διάσταση των τραγουδιών μας ,των ήχων της καρδιάς μας.Τίποτα δεν έχει αλλάξει...όλα απλά επιβεβαιώνονται για άλλη μια φορά...αναλλοίωτη η φωνή,ίδιο το πάθος και η μοναδική ερμηνεία.Αναλλοίωτη και η δικιά μας απεριόριστη εκτίμηση στο μεγάλο λαϊκό ερμηνευτή που συνεχίζει και θα συνεχίσει να προσφέρει με τις ερμηνείες του ,το ήθος ,τη διακριτικότητα και τη σεμνότητα του τις σημαντικές υπηρεσίες του στο καλό ελληνικό τραγούδι και στο κοινό μοναδικές στιγμές ερμηνευτικής δεινότητας...


Υ.Γ. Αυτά τα λίγα λόγια αφιερώνονται στις ''μάχες'',στις ''επιστροφές'',στις ''νίκες΄΄.Ξέρεις εσύ...φίλε...να σαι πάντα καλά...


Πηγή φωτογραφίας : www.enet.gr


Δευτέρα, Απριλίου 07, 2008

Η πρώτη ηχώ...




Η πρώτη ηχώ που ήταν και η αφορμή να δημιουργηθεί ο συγκεκριμένος διαδικτυακός τόπος είναι η ηχώ της εσωτερικής ανάγκης για δημόσια έκφραση της προσωπικής γνώμης σ'ενα προσωπικό αλλά ταυτόχρονα κοινό διαδικτυακό τόπο...η ηχώ των προσωπικών σκέψεων...
Η πυξίδα των προσωπικών σκέψεων και απόψεων ,της ιδεολογίας ,έδειχνε,δείχνει και θα δείχνει πάντοτε αριστερά ,με σταθερό προσανατολισμό στις δυνάμεις της προόδου,της αλλαγής,της ανατροπής και του ακτιβισμού.Στα παιδιά εκεί έξω που ονειρεύονται ν' αλλάξουν τον κόσμο και δε βγάζουν σε πλειστηριασμό τα όνειρά τους...

Η ηχώ που αντηχεί στον εξωτερικό κόσμο τον εσωτερικό κόσμο ,την εσωτερική ψυχική διάθεση της στιγμής ή της περιόδου,τις επιθυμίες,τα συναισθήματα που γεννούν τα δημόσια γεγονότα ή τα προσωπικά βιώματα...η ηχώ της ψυχής...
Κάποιες φράσεις του Οδυσσέα Ιωάννου μ' έχουν σημαδέψει σ' αυτό το επίπεδο και τις ακολουθώ ως μότο ζωής...Τις διαβάζω πίσω απο τα κείμενά μου,τις ανιχνεύω στις σκέψεις μου,τις ψηλαφίζω στην ψυχή μου,τις συναντώ στα βήματά μου....''Κράτα τις επιθυμίες σου θηλυκές.Μην τις μπασταρδεύεις.Κράτα τες γυναικάρες.Αν τις πουλήσεις κι εσύ ,θα γίνεις άλλος ένας μαλάκας.Πιο απλό δε γίνεται.''(''Κέρματα'' του Οδυσσέα Ιωάννου ,Εκδόσεις ''Ιανός'')Είναι όλες τους εδώ Οδυσσέα... τα απομεινάρια του κραγιόν απο εκείνες που με φίλησαν,τα χαμόγελα και το κλείσιμο του ματιού απο εκείνες που στάθηκαν για λίγο μπροστά μου και προσπέρασαν.Υπάρχουν όμως και εκείνες που δε στάθηκαν ούτε μια στιγμή,Οδυσσέα...οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες, οι ανεκπλήρωτοι έρωτες .Τι γίνεται μ΄αυτές ;Έχεις δώσει την απάντηση και την υιοθετώ...Δεν έχω και πολλές επιλογές.Μόνο μία έχει ο καθένας μας.Ακριβώς όσες και οι ζωές μας.Αυτή θα υπερασπιστούμε,αυτή είμαστε ικανοί να υποστηρίξουμε.Τουλάχιστον ας είμαστε τίμιοι με τους εαυτούς μας...καλύτερα ανεκπλήρωτοι αλλά καθαροί έρωτες,ανεκπλήρωτες αλλά καθαρές επιθυμίες παρά μπάσταρδοι συμβιβασμοί...

Η ηχώ απο τις νότες και τις συχνότητες του ραδιοφώνου-που ήταν πάντοτε μεράκι,πάθος κι επιθυμία...η ηχώ της μουσικής που σβήνει μόνο όταν κλείνουν τα μάτια και σβήνουν οι αισθήσεις...η ηχώ απο τα τραγούδια που συγκινούν και προβληματίζουν,αλλά και απο εκείνα που απλά ακούγονται ευχάριστα και διασκεδάζουν τις σκέψεις και τις ψυχές... η ηχώ της μουσικής

Καλά ταξίδια,μάτια μου,στις θάλασσες του κόσμου...

(Υ.Γ Ευπρόσδεκτες και επιθυμητές οι απόψεις σας,οι συμφωνίες και οι διαφωνίες...αν νομίζετε ότι αξίζει τον κόπο...)